Zelenjava vsebuje številne zaščitne snovi, zato je nepogrešljiva v vsakodnevni uravnoteženi prehrani. Zadostno uživanje zelenjave oz. ustrezno vključevanje le-te v vsakodnevne obroke ima velik vpliv na optimalno delovanje organizma. Številne raziskave so pokazale, da Slovenci zaužijemo mnogo premalo zelenjave ter da trend njenega uživanja celo pada.

Zelenjava iz družine križnic (repa, koleraba, hren, redkev, redkvice, gorčica), kamor sodijo kapusnice (brokoli, brstični ohrovt, zelje, cvetače), vsebuje številne fitokemikalije, ki zaradi antioksidativnega delovanja ščitijo pred boleznimi srca in ožilja, sladkorno boleznijo ter več vrstami raka, posebno pred rakom pljuč. Poleg tega so križnice tudi bogat vir beta-karotena, vitaminov B1 in C, kalcija, železa, kalija ter prehranske vlaknine.

Protikancerogene snovi v zelenjavi

 

Substance

Vir

Preventivni učinek

Antioksidanti

Vse rastline

Zmanjša oksidativne poškodbe

Folati

Zelena zelenjava

Zmanjša hipometilacijo DNA

Glukozinolati

Kapusnice

Poveča oksidativno aktivnost

Indoli

Kapusnice

Poveča oksidativno aktivnost

Flavonoidi

Zelenjava

Antioksidanti

Fenoli

Zelenjava

Inhibicija nitrozaminov

Inhibitorji proteaz

Semena, stročnice

Inhibicija proteaz

Izoflavoni

Soja

Inhibicija zaščitnih encimov

Omenjene zaščitne snovi lahko zmanjšajo posamezne dejavnike tveganja za prezgodnjo obolevnost in umrljivost. Prehrana z veliko zelenjave ima zaradi nižje energijske gostote tudi vpliv na regulacijo normalne telesne teže in preprečevanje debelosti, ki je velik dejavnik tveganja za nastanek nekaterih bolezni (sladkorne bolezni, povišanega krvnega tlaka, srčno žilnih bolezni, povišanega holesterola). Zaradi vsebnosti posameznih zaščitnih snovi, ki se nahajajo v tipični barvi zelenjave priporočamo uživanje različnih barv le-te.

Zelenjava je bogat vir prehranske vlaknine, ki naj bi zavirala nastanek številnih bolezni in funkcijskih motenj. Najpomembnejše so zaprtost, divertikuloza debelega črevesa, rak na debelem črevesu, žolčni kamni, prekomerna telesna teža, povišan holesterol v krvi, sladkorna bolezen in arterioskleroza. Vlaknina sodi med varovalne snovi, zmanjšuje energijsko gostoto hrane, upočasni praznjenje želodca, hkrati pa pospešuje prebavo v tankem in debelem črevesu.